TOISESTA KORVASTA SISÄÄN & NEUVOLAN OVESTA ULOS

4kk-neuvolassa mainitsin siitä, miten vauva itki edelleen öisin kolmesta seitsemään tuntia. Kerroin, miten rauhoittuminen tapahtuu lopulta rinnan päällä maatessa ja että pois laskeminen aiheuttaa heti huudon. Kerroin, läheisyyden olevan vauvalle tärkeä juttu ja että mulle on ihan okei, nukkua poika sylissä, kunhan pääsen itsekin makaamaan. Käytiin läpi meidän yötä ja sanoin, että musta meillä menee nukahtamisen jälkeen hyvin, koska perhepeti mahdollisti sen, etten herännyt edes yösyöttöihin. Yhtäkkiä sain vahvan neuvon alkaa totuttamaan poikaa omaan sänkyyn. Hämmennyin ja varmaankin nyökyttelin, ja vasta kotona mulle iski mitämiks-fiilis. Mä olin valvonut neljä kuukautta, todennut vauvan kaipaavan läheisyyttä ja ollut tyytyväinen siihen, etten joutunut heräämään syöttöjen ajaksi. Sitten mun käytännössä käskettiin huudattaa pientä lisää viemällä kaivattu läheisyys ja hylkäämällä omaan sänkyyn, jossa huuto todistetusti vain kasvoi. Lisäksi mä olisin joutunut heräilemään öisin syöttääkseni vauvaa. Voitte arvata siirryttiinkö meillä pinnasänkyyn vai jatkettiinko perhepedissä nukkumista.

Viiden kuukauden iässä raastava koliikki oli vihdoin ohi ja oltiin nukuttu pari viikkoa hyvin. Pieni rauhottui helposti vaunuihin, joten vaunut oli meidän sängyn päässä ja se oli meillä toimiva juttu. Opeteltiin yhdessä hitaasti siihen, ettei nukuttaisikaan loputtomasti ihokontaktissa. Yöllä otin pojan viereen syömään ja siihen me yleensä nukahdettiin. Siirsin takaisin vaunuihin vasta, jos satuin heräämään. Kerroin neuvolassa vielä väsyneenä, mutta silti tyytyväisenä miten koliikki on takana ja että vauva on siirtynyt mun tahdosta perhepedistä vaunuihin. Tyytyväisyys vaihtui nopeasti hämmennykseen, kun vasten kasvoja lävähti lause "No sä voisit kyllä siirtää ihan suoraan siihen omaan sänkyyn, jos teiltä sellainen löytyy." Mumisin jotain, mutten todellakaan saanut sanotuksi sitä, mitä oikeasti ajattelin. En väitä, etteikö neuvola olisi tarkoittanut hyvää, mutta ensimmäisiä kertoja meillä nukahdettiin illalla huutamatta johonkin, joten helvettiäkö sen väliä missä nukkui, kunhan nukkui. Samalla kerralla puhuttiin kiinteiden aloittelusta ja kerroin, että oon suunnitellut niiden aloitusta viiden ja kuuden kuukauden välillä, lähempänä sitä kuutta kuukautta ja ihan rauhassa. No niitä oiskin ihan hyvä aloittaa niin pääsis pikkuhiljaa pois yösyömisestäkin. Aijahas. Hämmenys kasvoi, sillä mun mielestä yösyöttöjen lopettaminen ei ollut edes keskustelunaihe viiden kuukauden ikäisen, vielä täysimetetyn skidin kohdalla ja kiinteät on kaikkea muuta kuin syy vähentää imetyskertoja - äidinmaito kun on todellisuudessa pääasiallisin ravinto aina vuoden ikään asti, vaikka mäkin oikaisen sen suhteen jo toista kertaa.

Parin neuvolan ajan olin jo ehtinyt unohtamaan neuvolan kummalliset neuvot, mutta tällä viikolla suu loksahti jälleen auki. "Sitä yösyömistä vois sit alkaa jättämään jo ihan pois, kun kiinteitäkin menee niin hyvin päivällä..." Ahaa, okei, sä kehotat mua vähentämään syöttämistä ja samalla varaat ajan kasvukontrolliin? Erikoinen logiikka kieltämättä. Mä voin ja jaksan hyvin eikä kerran tai kaksi herääminen yöllä ole mikään ongelma. Missä imetysmyönteisyys ja neuvot lapsentahtiseen imetykseen? En sano imettäväni niin kauan kuin lapsi haluaa, mutta niin kauan kuin musta tuntuu oikeelta ja tää koskee taatusti myös öitä. Tekisi mieli lätkäistä alla oleva kuva neuvolatädin käteen ja muisuttaa vähän siitä, ettei nälkä ole ainoa asia mistä lapsi viestii tahtoessaan rinnalle ja siihen rauhoittuessaan.

Parin kuukauden päästä meillä on taas neuvola ja oon ehkä jo unohtanut nää, mutta koitan muistaa ja olla valmiina vastaamaan seuraavaan letkautukseen oman mielipiteeni. Toisaalta kyllä hirveesti toivon, että omituisten sijaisten vaihtuminen loppuisi ja oma terveydenhoitaja palaisi pysyvästi takaisin. Oon saanut purettua turhautumisen nopeasti pois, mutta lähinnä mua ärsyttää ja kiukuttaa tän kaltaiset neuvot niiden äitien tai vanhempien puolesta, jotka on itsestään ja tavoistaan epävarmoja, ja jotka kokee omat tapansa huonommiksi neuvolan heittäessä "parempia" vaihtoehtoja. Jos mä oisin ollut omista toimintatavoista epävarmempi, olisi neuvola karistanut viimeisetkin varmuuden rippeet enkä oiskaan uskaltanut tehdä oman pääni mukaan. Hyvä terkka ei seuraa pelkästään suosituksia, tilastoja ja käyriä, hyvä terkka osaa katsoa tilannekohtaisesti ja käyttää maalaisjärkeä. 


8 kommenttia

  1. No jopas ollut outoa kommenttia sijaiselta! Kiva postaus silti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä enemmän mua ihmetyttää, et näitä sijaisia on ollu monta, eli ei oo yhden suusta outoudet. Kiitos!

      Poista
  2. Voin kyllä niin samaistua sun fiiliksiin! Mua suoranaisesti vituttaa käydä neuvolassa. Meidän neuvolatäti on ärsyttävä ja sen kommentit töykeitä.
    Muutenkin se aina hakemalla hakee virheitä. Me ollaan jouduttu ravaamaan sairaalassakin, kun täti on epäilly ties mitä. Neuvolassa muutenkin luodaan inhottavaa hysteriaa vanhemmille.. Mäkin jo aloin pelkäämään, että vauvassa jokin vika ja mietin öisin, että jos löytyy sitä ja jos löytyy tätä vikaa. Kuitenkaan en ollut huolissani mistään. Mutta ompahan lapsi tutkittu, päät ultrattu ja käännelty sekä väännelty, ei vikoja. 3kk sitten neuvolasta passitettiin sairaalaan, kun vauva ei itke tarpeeksi,siis mitä vittua!?! Tää kun sattuu olemaan vähän rauhallisempi. Mutta fysioterapiaa suositteli ja apteekista maidotonta korviketta! Siis mistä ne repii näitä ideoita? Mua niin sylettää noi neuvolahipit ettei oo tosikaan -.- Siinä kohtaa meillä palo päreet ja soitin sairaalalle ja peruin kaikki meijän ajat.
    Neuvolasta kysy, että eikö tarvi enää käydä, niin totesin että ne soitti sairaalalta ja peru kaikki ajat :D

    Viime viikolla käytiin 7kk neuvolassa. Huom tähän ikään ei oikeasti ole neuvolaan tarvetta, mutta ylläripylläri, meillä oli kontrolli ja tällä hetkellä suojeluheijasteista. Lapsi kun istuu, niin vasemmalle kaatuessa ei tule heijastetta. Puol vuotis neuvolassa ei tätä tullut, mutta nyt tuli. Huokaisin helpotuksesta. No eiköhän keksinyt täti lisää ongelmia! Nimittäin maitoa menee liikaa. On siis korvikkeella ja nyt pitäisi yösyötöt lopettaa ja antaa lapsen vaan huutaa? Siis mitä vittua taas?!? Mun on paljon helpompi yöllä törkätä lapselle pullo suuhun ja välttyä koko talon herättämiseltä, mutta ei. Nyt yöruokailu pois ja kuulemma hetken se huutaa.. Että jaah..

    Meillä siis yksi lapsi ennestään ja hyvin silläkin itsestään loppu yösyöminen, mun mielestä hirveetä hysteriaa viljelee neuvolasta! En minä lue täällä kotona kirjoista milloin mikäkin asia tulisi jättää pois. Lapsi kyllä itsekin vierottuu näistä asioista, kun on valmis!

    Ja sitten muutenkin laittoi lääkärille lapsen käyrät, kun kasvaa vähän plussalla. Joten lopuksi vielä sanoi että "lääkäri varnaan haluaa tavata aikaisemmin, kuin 8kk iässä.."
    Että näin! Vihaan neuvolaa, vihaan käydä siellä, mua vituttaa kun ne utelee asioita, mus vituttaa kun ne kertoo miten meidän perheen pitäis elää.. Kiitos olen puhunut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eiiiii! Siis mä oon niin sanaton tollasesta!! Ihan järjetöntä touhuu oikeesti... Me oltiin kans aiemmin kontrollissa, kun sijainen laitto. No kontrollin aikaan oli oma terkka ja se sano, et ihan turha käynti, ei kasvusta tarvii olla huolissaan. Nyt eri sijainen laitto taas tohon kontrolliin, jollon oma on palannu opintovapaalta ja varmaan taas tokasee, ettei ois tarvinnu tulla. Maanantaisen mukaan Eemi siis on nyt liian lyhyt, mut myös mä oon noin 163cm, Aleksi 172cm ja Juuso ikäsiään lyhyempi eikä auttanu selitykseks niin mennään sit. Ootan jo vauvavuoden loppua niin riittää, et käy kerran vuodessa tuolla. Teille toivon vielä vähän enemmän samaa ja sitä, ettei ne enää revi mitään turhia käyntejä yhtään mihinkään. Huoh.

      Poista
    2. Anonyymin lapsen tilanne neuvolassa kuulostaa kyllä aika erikoiselta. Jos olette monista asioista eri mieltä, niin kannattaa ehkä vaihtaa terveydenhoitajaa, se varmaan on ihan mahdollista.

      Poista
    3. Mulla kävi ihan sama mielessä, et jos vaan on isommalta paikkakunnalta niin on varmaan mahdollisuus anoa vaihtoa. Jos taas pieneltä, jossa yks terkka jakautuu parille lähikunnallekin niin ei kauheesti oo vaihtoehtoja. :/

      Poista
  3. Facebookissa Imetyksen tuki ry:ssä saa lukea näitä tämmösiä vähän väliä. Huhhu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitsi, ku ois aikaa lukee siellä! Niin haluisin joskus imetystukiäidiks. :)

      Poista